Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer om kakor

Läkare utbildad inom EU eller EES

Om du vill jobba som läkare i Sverige måste du ha svensk legitimation. Yrkestiteln läkare är skyddad. Det innebär att endast den som har legitimation får kalla sig läkare.

För att kunna få en svensk legitimation behöver du

  • visa att du har rätt yrkeskvalifikationer för ditt yrke
  • ha nödvändiga språkkunskaper i svenska, danska eller norska (gäller även om du är medborgare i Sverige, Danmark, Finland eller Norge)
  • ha svenskt personnummer eller samordningsnummer.

Saknar du personnummer eller samordningsnummer?

För att du ska kunna få legitimation, bevis om skyddad yrkestitel eller annan behörighet från oss, behöver du ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer.

Socialstyrelsen kommer att begära att Skatteverket ska tilldela dig ett samordningsnummer om du inte har ett personnummer eller samordningsnummer när du ansöker om legitimation.

När Socialstyrelsen har begärt att du ska tilldelas ett samordningsnummer får du normalt en kallelse från Skatteverket att inställa dig personligen för identitetskontroll på ett servicekontor. Om du inte befinner dig i Sverige, kan du inställa dig för identitetskontroll vid en svensk passmyndighet i utlandet i stället. Kallelsen skickas till den postadress du lämnar till Socialstyrelsen.

Du kan också själv ansöka om ett samordningsnummer via Skatteverket innan du påbörjar din legitimationsansökan.

Läs mer om ansökan om samordningsnummer hos Skatteverket

1. Ansök om legitimation

Så här gör du

Du kan ansöka via vårt webbformulär eller via blankett som du skickar med post till oss. Välj ett av sätten och följ instruktionerna under respektive flik.

Ansökan via e-tjänst (med Bank-id) ska innehålla

(Bifogade filer ska vara i digital form i pdf-format.)

  • ditt examensbevis
  • intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status)
  • intyg om att din utbildning överensstämmer med EU-direktivet (Certificate of Conformity)
  • intyg eller betyg om språkkunskaper
  • intyg om namnbyte, om du har bytt namn efter att du har gått utbildningen (till exempel vigselbevis).

Översättning

Dokument som inte är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.

Intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status)

För att ha rätt till prövning enligt EU-direktivet, behöver Socialstyrelsen veta att du är behörig att utöva det aktuella yrket i ett annat EU- eller EES-land eller Schweiz. Du kan styrka det genom att skicka in ett intyg som bekräftar att du har rätt att utöva yrket och att du inte har förbjudits att utöva yrket – ett intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status).

Intyget ska

  • bekräfta att din behörighet inte har begränsats på grund av yrkesmässig försummelse eller brottslig handling
  • vara max tre månader gammalt
  • innehålla information om dina personuppgifter
  • vara utfärdat av behörig myndighet i ditt utbildningsland. Vänligen notera att ditt universitet inte är behörig myndighet.

För information om behöriga myndigheter, se Regulated Professions Database.

Intyg om att din utbildning överensstämmer med EU-direktiv (Certificate of Conformity)

Vissa utbildningar inom EU kan i allmänhet erkännas automatiskt. För att Socialstyrelsen ska kunna erkänna dina yrkeskvalifikationer automatiskt behöver vi ett intyg som styrker din utbildning.

Intyget ska

  • bekräfta att din utbildning överensstämmer med EU-direktivet bilaga V, Direktiv 2005/36/EG
  • innehålla information om dina personuppgifter
  • vara utfärdat av behörig myndighet i ditt utbildningsland. Vänligen notera att ditt universitet inte är behörig myndighet.

För information om behöriga myndigheter, se Regulated Professions Database.

 

2. Du behöver kunna svenska, danska eller norska

För att kunna få en svensk legitimation behöver du också visa att du har språkkunskaper i svenska, danska eller norska. Det gäller även om du är medborgare i Sverige, Danmark, Finland eller Norge. Skicka ditt betyg eller intyg om dina språkkunskaper tillsammans med ansökan.

Om du ännu inte har de språkkunskaper som krävs för legitimation har du möjligheten att ansöka om ett erkännande av dina yrkeskvalifikationer.

Läs mer om erkännande av yrkeskvalifikationer

Så visar du dina kunskaper i svenska

Du visar dina språkkunskaper genom att skicka in ett betyg eller intyg om godkänt resultat i

Du kan också visa dina språkkunskaper genom att en vårdgivare bedömer om du har de språkkunskaper som behövs för att arbeta i yrket. Vårdgivaren ska sedan fylla i en blankett och beskriva på vilket sätt bedömningen har gjorts.

Så visar du dina kunskaper i danska eller norska

I stället för svenska kan du ha motsvarande kunskaper i danska eller norska.
Du kan till exempel visa dina språkkunskaper genom att skicka in ett betyg eller intyg om godkänt resultat i

Du kan också visa dina språkkunskaper genom att en vårdgivare bedömer om du har de språkkunskaper som behövs för att arbeta i yrket. Vårdgivaren ska sedan fylla i en blankett och beskriva på vilket sätt bedömningen har gjorts. Ett annat alternativ är att du skickar in ett intyg som visar att du har gått en högskole- eller universitetsutbildning på danska eller norska.

Blankett för bedömning av språkkunskaper (pdf)

3. Vanliga frågor

Vad händer efter att jag har skickat in min ansökan?

När din ansökan har kommit in till oss får du en bekräftelse om du har fyllt i din mejladress. Vi granskar ansökningarna i datumordning – ingen förtur kan beviljas.

Vår målsättning är att påbörja hanteringen av ett ärende inom fyra veckor från det att ansökan kommer in till oss. För att du ska få ditt beslut så fort som möjligt är det viktigt att du skickar med alla dokument från början när du ansöker. Om din ansökan inte är komplett kontaktar vi dig.

Enligt yrkeskvalifikationsdirektivet ska ett beslut som avser ansökan om legitimation under alla omständigheter fattas inom tre till fyra månader från att ansökan är komplett.

Som ett sista steg i handläggningen gör vi alltid en sökning i Polisens belastningsregister. Om vi får träff i belastningsregistret blir handläggningstiden längre.

Om du har ansökt via e-tjänst får du beslutet i e-tjänsten. Du får ett mejl från oss när ditt beslut är klart och då loggar du in i e-tjänsten för att ta del av beslutet på "Min sida".

Om du har ansökt via webbformulär får du beslutet via mejl.

När vi har fattat beslut om legitimation läggs dina uppgifter in i Socialstyrelsens register över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP). I HOSP kan arbetsgivare söka för att se om en person har den legitimation som krävs för ett visst yrke.

Om säkra mejl

Om ett mejl innehåller andra personuppgifter än ditt namn, så skickar vi ett så kallat konfidentiellt meddelande till dig via mejl. Du får då ett mejl med en länk. Du klickar på länken för att komma till ditt meddelande.

Du kan öppna meddelandet på dator, mobil eller annan enhet. När du vill stänga ner, så är det viktigt att du loggar ut från meddelandet och följer instruktionerna, i stället för att stänga genom att trycka på krysset. Då kan du öppna meddelandet flera gånger.

Meddelandet ligger kvar i 30 dagar. Du kan spara hela meddelandet och den bifogade filen din dator, mobil eller annan enhet.

Vad menas med komplett ansökan?

Komplett ansökan innebär att vi har fått in samtliga handlingar som är nödvändiga för handläggningen. Om du har fått en begäran om komplettering, så räknas ansökan som komplett från det datum när du har skickat in de handlingar som vi har begärt.

Vad innebär ett beslut om kompensationsåtgärder?

Ett beslut om kompensationsåtgärder innebär att du behöver genomföra praktisk tjänstgöring eller ett prov för att få dina yrkeskvalifikationer erkända.

Socialstyrelsen kan inte erkänna dina yrkeskvalifikationer förrän du har skickat in ett intyg som visar att du med godkänt resultat har genomfört den kompensationsåtgärd som framgår av beslutet. Du behöver inte betala ansökningsavgift igen.

Praktisk tjänstgöring

Du måste själv hitta en arbetsgivare som du kan genomföra din praktiska tjänstgöring hos. Socialstyrelsen tillhandahåller inga praktikplatser.

Skicka in ditt intyg om genomförd praktisk tjänstgöring samt kopia av giltig id-handling till oss via mejl eller via post:

Lämplighetsprov

I stället för praktisk tjänstgöring har du möjlighet att göra ett så kallat lämplighetsprov.  Ett lämplighetsprov prövar de väsentliga skillnaderna i din utbildning. Provet kan bestå av både praktiska och teoretiska moment. Kontakta Socialstyrelsen för mer information.

Vad innebär ett beslut om erkännande av yrkeskvalifikationer?

Ett erkännande av dina yrkeskvalifikationer innebär att Socialstyrelsen har jämfört din utbildning med den svenska utbildningen och kommit fram till att det inte är väsentliga skillnader. Ett erkännande av yrkeskvalifikationer motsvarar inte en legitimation och ger inte rätt att använda en skyddad yrkestitel.

Om du har ett beslut om erkännande av yrkeskvalifikationer sedan tidigare behöver du styrka språkkunskaper för att beviljas legitimation. Du har möjlighet att komma in med en ny ansökan. Vänligen observera att Socialstyrelsen tar ut en ansökningsavgift per ansökan om legitimation.

Ansökan ska innehålla

  • ett utdrag som visar genomförd betalning
  • en kopia på giltig id-handling
  • en kopia av ditt intyg eller betyg om språkkunskaper
  • en kopia och översättning av dokument om namnbyte (gäller bara om du har bytt namn efter att du har fått ditt examensbevis).

Läs mer om erkännande av yrkeskvalifikationer

Vilka länder ingår i EU och EES?

EU

De länder som ingår i EU är Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Österrike, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Ungern.

Storbritannien tillhör inte längre EU, men du som har ett examensbevis från Storbritannien som har utfärdats före (och fram till och med) den 31 december 2020, har möjlighet att ansöka om legitimation som EU-utbildad.

EES

De länder som ingår i EES är EU-länderna och Norge, Island och Liechtenstein.

Schweiz

Schweiz ingår inte i EU eller EES. Är du utbildad eller har jobbat där söker du ändå på samma sätt som de som har utbildat sig eller jobbat i ett EU- eller EES-land.

Behöver jag som nordisk medborgare visa att jag har nödvändiga språkkunskaper i svenska, danska eller norska?

Ja. Du måste ha nödvändiga språkkunskaper även om du är medborgare i Sverige, Danmark, Finland eller Norge.

Kan jag överklaga ett beslut från Socialstyrelsen?

Om du anser att ett beslut från Socialstyrelsen är felaktigt kan du överklaga det. Den som vill överklaga Socialstyrelsens beslut ska skriva till Förvaltningsrätten i Stockholm. Skrivelsen ställs alltså till förvaltningsrätten men den ska skickas till Socialstyrelsen. Överklagandet ska vara skriftligt och det ska ha kommit till Socialstyrelsen inom tre veckor från det att du tog del av beslutet. Om överklagandet kommer in senare kan det inte tas upp till prövning.

Gör så här:

  • Skriv i rubriken: ”Till Förvaltningsrätten i Stockholm – överklagande”. Ange vilket beslut du vill överklaga med ärendenummer (diarienummer) samt vilken ändring du begär.
  • Skicka överklagandet via mejl eller via post:

Vad innebär dröjsmålstalan?

Du som har ansökt om erkännande av yrkeskvalifikationer, skyddad yrkestitel eller legitimation, kan vända dig till förvaltningsrätten i Stockholm med en dröjsmålstalan, om du inte har fått ett beslut i ditt ärende från oss inom vissa tidsgränser..

Vilka tidsgränser gäller?

Ett beslut om erkännande av yrkeskvalifikationer ska fattas av Socialstyrelsen inom 3 månader från det att din ansökan är komplett. Tidsfristen kan under vissa förutsättningar förlängas med en månad.

Så framför du en dröjsmålstalan

För att framföra en dröjsmålstalan ska du skicka en skriftlig ”Begäran om en förklaring om dröjsmål” till Förvaltningsrätten i Stockholm. Om Socialstyrelsen inte har följt tidsfristerna som anges här ovanför, ska förvaltningsrätten förelägga oss att snarast avgöra ärendet.

Kontaktuppgifter till Förvaltningsrätten i Stockholm

E-postadress:
forvaltningsrattenistockholm@dom.se

Besöksadress:
Tegeluddsvägen 1, Stockholm

Postadress:
Förvaltningsrätten i Stockholm
115 76 Stockholm

Har du frågor om hur du ska ansöka?

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: fragoromansokan@socialstyrelsen.se

Har du frågor om din pågående ansökan?

Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer).

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

Publicerat: