Läkare utbildad inom EU eller EES
För att kunna få en svensk legitimation behöver du
- visa att du har rätt yrkeskvalifikationer för ditt yrke
- ha nödvändiga språkkunskaper i svenska, danska eller norska (gäller även om du är medborgare i Sverige, Danmark, Finland eller Norge)
- ha svenskt personnummer eller samordningsnummer.
1. Ansök om legitimation
Så här gör du
Du kan ansöka via vårt webbformulär eller via blankett som du skickar med post till oss. Välj ett av sätten och följ instruktionerna under respektive flik.
Ansökan via e-tjänst (med Bank-id) ska innehålla
(Bifogade filer ska vara i digital form i pdf-format.)
- ditt examensbevis
- intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status)
- intyg om att din utbildning överensstämmer med EU-direktivet (Certificate of Conformity)
- intyg eller betyg om språkkunskaper
- intyg om namnbyte, om du har bytt namn efter att du har gått utbildningen (till exempel vigselbevis).
Översättning
Dokument som inte är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.
Ansökan ska innehålla
(Bifogade filer ska vara i digital form i pdf-format.)
- ett kontoutdrag eller kvitto som visar att ansökningsavgiften är betald
- en kopia av giltig svensk id-handling eller en kopia av ditt giltiga pass
- ditt examensbevis
- intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status)
- intyg om att din utbildning överensstämmer med EU-direktivet (Certificate of Conformity)
- intyg eller betyg om språkkunskaper
- intyg om namnbyte, om du har bytt namn efter att du har gått utbildningen (till exempel vigselbevis).
Om du vill ansöka om bevis om specialistkompetens samtidigt behöver du också bifoga
- ett kontoutdrag eller kvitto som visar att ansökningsavgiften är betald (Om du ansöker om både legitimation och bevis om specialistkompetens samtidigt behöver du betala en ansökningsavgift för legitimation och en ansökningsavgift per specialistkompetens.)
- en kopia och översättning av ditt specialistkompetensbevis
- intyg om att din utbildning överensstämmer med EU-direktivet (Certificate of Conformity).
Översättning
Dokument som inte är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.
Fyll i din mejladress
Vi mejlar legitimationsbeviset till dig. Du behöver fylla i din mejladress i ansökningsformuläret för att du ska kunna få beslutet via mejl. Om du inte har fyllt i din mejladress skickar vi beslutet via vanlig post.
Ansökningsblankett
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänst eller webbformulär, så kan du ansöka via ansökningsblankett, som du skickar via post. Då tar ansökningsprocessen längre tid än både för e-tjänst och webbformulär. Ladda ner och skriv ut ansökningsblanketten:
Ansökan om legitimation för dig som är utbildad inom EU eller EES (pdf)
2. Du behöver kunna svenska, danska eller norska
För att kunna få en svensk legitimation behöver du också visa att du har språkkunskaper i svenska, danska eller norska. Det gäller även om du är medborgare i Sverige, Danmark, Finland eller Norge. Skicka ditt betyg eller intyg om dina språkkunskaper tillsammans med ansökan.
Om du ännu inte har de språkkunskaper som krävs för legitimation har du möjligheten att ansöka om ett erkännande av dina yrkeskvalifikationer.
Läs mer om erkännande av yrkeskvalifikationer
Blankett för bedömning av språkkunskaper (pdf)
3. Vanliga frågor
Har du frågor om hur du ska ansöka?
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: fragoromansokan@socialstyrelsen.se
Har du frågor om din pågående ansökan?
Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer).
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se