Steg 5: Betala och skicka in ansökan
Så här gör du
- Fyll i ansökningsblanketten och se till att du har alla intyg som behövs.
- Betala ansökningsavgiften.
- Skicka in ansökan via post.
Ansökan ska innehålla:
- en ifylld ansökningsblankett
- en kopia på första sidan i ditt giltiga pass eller en kopia av ditt giltiga svenska id-kort
- en kopia av intyg om dina kunskaper i svenska
- intyg om din praktiska tjänstgöring i original.
Om du inte har svenskt personnummer eller samordningsnummer behöver du även skicka in en kopia av intyg om godkänd kurs i svenska författningar.
Betala ansökningsavgiften när du skickar in din ansökan
Avgiften för att ansöka om legitimation är 2 900 kronor.
Betala in avgiften till bankgiro 790-3750 samtidigt som du skickar in din ansökan.
Skriv ditt personnummer eller samordningsnummer i meddelanderutan i formatet ååååmmddxxxx, alltså utan bindestreck eller mellanslag.
Ladda ner och skriv ut ansökningsblanketten
Blankett för ansökan om legitimation (pdf)
Skicka ansökan till:
Socialstyrelsen
Behörighet
106 30 Stockholm
Hur lång tid tar det?
Just nu är väntetiden för ansökan om legitimation 2–4 veckor om ansökan är komplett.
När vi har fått din ansökan kontrollerar vi om du har dömts för något allvarligt brott genom att undersöka om du finns med i Polisens belastningsregister. Om du gör det kommer vi att ta kontakt med dig och göra en individuell prövning. Väntetiden blir då lite längre.
Vanliga frågor
Har du frågor om hur du ska ansöka?
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–10
E-post: fragoromansokan@socialstyrelsen.se
Har du frågor om din pågående ansökan?
Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer).
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–10
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se