Undersköterska utbildad i Sverige

1. Betyg från vård- och omsorgsutbildning

Börja med att ta fram dina betyg från din vård- och omsorgsutbildning eller intyg på motsvarande kompetens. Du gör ansökan i vår e‑tjänst och laddar upp dina betyg eller intyg digitalt.

2. Ansök om skyddad yrkestitel

Ansök via vår e‑tjänst genom att legitimera dig med e‑legitimation (Bank‑id). I e‑tjänsten kan du betala ansökningsavgiften direkt. Om du inte har Bank‑id, så kan du ansöka via webbformulär, men då behöver du betala innan du ansöker och även styrka din identitet genom att bifoga en kopia av din identitetshandling.

När vi har tagit emot din ansökan, utvärderar vi om dina meriter är tillräckliga för att du ska kunna få bevis om skyddad yrkestitel. När vi har fattat beslut, får du beslutet digitalt. Om du har ansökt via e‑tjänst, så får du ett meddelande när beslutet finns att läsa i e‑tjänsten. Om du har ansökt via webbformulär eller ansökningsblankett, så får du beslutet via mejl i första hand. Vi kommer att skicka ut mejl som innehåller länk, ett så kallat säkert mejl.

Ansökan via e-tjänst (med Bank-id) ska innehålla

(Bifogade filer ska vara i digital form i filformaten pdf, jpg, jpeg, doc, docx eller txt.)

  • betyg från din utbildning inom vård och omsorg eller intyg från folkhögskola om du har gått din utbildning där 
  • om du har betyg i svenska eller svenska som andraspråk från en annan utbildning på gymnasienivå, bifoga även det.

Om du tror att din utbildning inte är tillräcklig i sig för att uppfylla kraven, kan du också skicka in intyg över eventuella andra meriter. Det kan vara

  • intyg om tjänstgöringsperiod, det vill säga hur länge och hur mycket, du har jobbat som undersköterska eller i ett närliggande yrke de senaste fem åren
  • eftergymnasial utbildning inom vård och omsorg
  • andra relevanta meriter.

Om du är sjuksköterska och vill ansöka om skyddad yrkestitel ska du bifoga

  • examensbevis från din sjuksköterskeutbildning i digital form (filformat pdf, jpg, jpeg, doc, docx eller txt).

Betalning

Ansökningsavgiften är 320 kronor. Du betalar avgiften i e-tjänsten med bankkort eller Swish.

Om du redan betalt måste du ansöka via webbformulär. 

Bevis om skyddad yrkestitel

Om du har ansökt i vår e-tjänst, så får du beslutet i e-tjänsten. Du får ett mejl när ditt beslut är klart.

3. Vanliga frågor

Hade du betalningsproblem den 1 juli?

Under några timmar på lördagen hade många sökanden problem med betalningsfunktionen. Strax efter lunch var problemet avhjälpt.

Om du har fått ett bekräftelsemejl kan du vara trygg med att ansökan har kommit in och registrerats. Det här kan man också kontrollera på ”Mina sidor” i e-tjänsten. 

Om du fick avgiften återbetald behöver du betala in den igen. Handläggningsprocessen kommer inte att stoppas, men däremot kan du inte få ditt bevis utfärdat förrän avgiften är betald.

  • Avgiften för att ansöka om skyddad yrkestitel är 320 kronor.
  • Betala in avgiften till bankgiro 790-3750.
  • Skriv ditt personnummer i meddelanderutan i formatet ÅÅÅÅMMDDXXXX, alltså utan bindestreck eller mellanslag.
  • Logga in i Socialstyrelsens e-tjänst och ladda upp ett kvitto på betalningen.
    • Du kan till exempel ta en skärmbild på beloppet som har dragits från ditt konto, som tydligt visar summa och betalningsmottagare.
    • Spara skärmbilden och ladda upp filen i e-tjänsten.
Hur får jag tag på mina betyg?

Om du inte har kvar dina betyg, så kan du kontakta den skola där du gick och be dem skicka betygen till dig. Om du är utbildad på komvux, kontakta den kommun där du utbildade dig. Om du har en utbildning från universitet eller högskola, så kan du ladda ner dina betyg i Ladok. Om du har en annan utbildning, ta kontakt med skolan. Om skolan inte har kvar dina betyg ska du vända dig till Stadsarkivet i den kommun där du gick i skolan.

Hur laddar jag upp mina betyg och intyg?

Om du har betygen digitalt på datorn eller i mobilen

Om du har betygen sparade på datorn, till exempel i en pdf-fil eller som ett foto, klickar du på "Ladda upp" och väljer rätt fil. 

Om du har betygen i pappersformat

Om du har dina betyg i pappersformat, så kan du skanna in dina betyg med en skanner. Då skapas en digital kopia av betygen som du kan spara på datorn, på ett USB-minne eller skicka till din e-post. Ladda sedan upp den skannade filen. ​Om du inte har en skanner på din arbetsplats, kan det finnas på allmänna bibliotek. 

Du kan också fota av betygen med din mobilkamera, men då är det viktigt att bilden är tydlig. Om du använder mobilen när du gör din ansökan, så väljer du rätt bild och laddar upp. Om du använder datorn när du gör din ansökan, så kan du skicka bilden från mobilen till din e-post. Logga in på din e-post på datorn och spara bilden. Välj sedan bilden när du ska ladda upp din fil. 

Vad menas med "närliggande yrke"?

Ett närliggande yrke kan vara t.ex. vårdbiträde, stödassistent, stödpedagog, stödbiträde, skötare, vårdare, personlig assistent, boendestödjare och behandlingsassistent.

Hur lång tid kommer det att ta att handlägga ansökningarna?

Socialstyrelsen arbetar för att handläggningsprocessen ska vara så smidig och effektiv som möjligt, men i dagsläget är det svårt att veta hur det kommer att se ut initialt. Det beror på hur många som söker samtidigt och hur komplexa ansökningarna är att hantera. Vi hanterar ansökningarna i turordning – vi beviljar inte förtur och ger inte förhandsbesked. Sannolikt kommer det att ta längre tid i början av ansökningsperioden om många ansöker samtidigt, även om vi har en god beredskap för att ta emot många ansökningar.

Målet är att handläggningen på sikt ska ta lika lång tid som i våra legitimationsärenden. Handläggningstiden för dessa ser lite olika ut beroende på om den sökande är utbildad i Sverige eller i ett annat land, eftersom processerna ser olika ut. Om du är utbildad i Sverige är målet att handläggningen högst ska ta en månad, och om du är utbildad utanför Sverige högst tre månader.

Om vi behöver begära kompletterande uppgifter, blir handläggningstiden längre. Om du missar att skicka in till exempel intyg eller andra uppgifter som behövs för att göra en korrekt bedömning, så tar Socialstyrelsen kontakt med dig och ber om en komplettering.

Vad menas med säkert mejl?

Om ett mejl innehåller andra personuppgifter än ditt namn, så skickar vi ett så kallat konfidentiellt meddelande till dig via mejl. Du får då ett mejl med en länk. Du klickar på länken för att komma till ditt meddelande.

Du kan öppna meddelandet på dator, mobil eller annan enhet. När du vill stänga ner, så är det viktigt att du loggar ut från meddelandet och följer instruktionerna, i stället för att stänga genom att trycka på krysset. Då kan du öppna meddelandet flera gånger.

Meddelandet ligger kvar i 30 dagar. Du kan spara hela meddelandet och den bifogade filen din dator, mobil eller annan enhet.

Har du frågor om hur du ska ansöka?

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdag–fredag, klockan 9–11
E-post: fragoromUSK@socialstyrelsen.se

Har du frågor om din pågående ansökan?

Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan kan du kontakta våra utredare. Tänk på att alltid uppge ditt ärendenummer (diarienummer). 

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdag–fredag, klockan 9–11
E-post: socialstyrelsen-usk@socialstyrelsen.se

Hjälp med e-tjänsten

Om du har tekniska problem med vår e-tjänst: mejla support-etjanst@socialstyrelsen.se.

Publicerat: