Undersköterska utbildad i Sverige

1. Betyg från vård- och omsorgsutbildning

Börja med att ta fram dina betyg från din vård- och omsorgsutbildning eller intyg på motsvarande kompetens. Du behöver också betyg i svenska eller svenska som andraspråk på gymnasienivå. Du gör ansökan i vår e‑tjänst och laddar upp dina betyg eller intyg digitalt.

2. Ansök om skyddad yrkestitel

Ansök via vår e‑tjänst genom att legitimera dig med e‑legitimation (Bank‑id). Du betalar  ansökningsavgiften direkt i e-tjänsten med bankkort eller swish.

Ansökan via e-tjänst (med Bank-id) ska innehålla

(Bifogade filer ska vara i digital form i filformaten pdf, jpg, jpeg, doc, docx eller txt.)

  • betyg från din utbildning inom vård och omsorg eller intyg från folkhögskola om du har gått din utbildning där 
  • betyg i svenska eller svenska som andraspråk på gymnasienivå.

Om du tror att din utbildning inte är tillräcklig i sig för att uppfylla kraven, kan du också skicka in intyg över eventuella andra meriter. Det kan vara

  • intyg om tjänstgöringsperiod, det vill säga hur länge och hur mycket, du har jobbat som undersköterska eller i ett närliggande yrke de senaste fem åren
  • eftergymnasial utbildning inom vård och omsorg
  • andra relevanta meriter.

Om du är sjuksköterska och vill ansöka om skyddad yrkestitel ska du bifoga

  • examensbevis från din sjuksköterskeutbildning i digital form.

Betalning

Ansökningsavgiften är 320 kronor. Du betalar avgiften i e-tjänsten med bankkort eller Swish.

Om du redan betalat måste du ansöka via webbformulär. 

Betalning från utlandet

Om du betalar din ansökningsavgift från ett annat land än Sverige, och i en annan valuta än svenska kronor, var noga med att du betalar exakt rätt belopp. Tänk på att växelkursen varierar från dag till dag.

Betala in avgiften till bankgiro 790-3750 när du skickar in din ansökan. Om du betalar din avgift från utlandet, betala till IBAN: SE3612000000012810104980, SWIFT: DABASESX.

Skriv ditt personnummer i meddelanderutan i formatet ÅÅÅÅMMDDXXXX, alltså utan bindestreck eller mellanslag.

Bevis om skyddad yrkestitel

Om du har ansökt i vår e-tjänst, så får du beslutet i e-tjänsten. Du får ett mejl när ditt beslut är klart.

 

Om du inte har Bank-id

Om du inte har Bank‑id, så kan du ansöka via webbformulär, men då behöver du betala innan du ansöker och även styrka din identitet genom att bifoga en kopia av din identitetshandling.

Ansökan via webbformulär (utan Bank-id) ska innehålla

(Bifogade filer ska vara i digital form i filformaten pdf, jpg, jpeg, doc, docx eller txt.)

  • ett kontoutdrag eller kvitto som visar att ansökningsavgiften är betald
  • en kopia av giltigt svenskt id-kort eller en kopia av ditt giltiga pass
  • betyg från din utbildning inom vård och omsorg eller intyg från folkhögskola om du har gått din utbildning där
  • betyg i svenska eller svenska som andraspråk på gymnasienivå.

Om du tror att din utbildning inte är tillräcklig i sig för att uppfylla kraven, kan du också skicka in intyg över eventuella andra meriter. Det kan vara

  • intyg om tjänstgöringsperiod, det vill säga hur länge och hur mycket, du har jobbat som undersköterska eller i ett närliggande yrke de senaste fem åren
  • eftergymnasial utbildning inom vård och omsorg
  • andra relevanta meriter.

Om du är sjuksköterska och vill ansöka om skyddad yrkestitel ska du, förutom kvitto på betalning och kopia av id-handling, bifoga

  • examensbevis från din sjuksköterskeutbildning i digital form (filformat pdf, jpg, jpeg, doc, docx eller txt).

Betalning

Du behöver betala ansökningsavgiften innan du ansöker. Du betalar via bankgiro på din bank. Bifoga ett kvitto på att du har betalat avgiften.

Avgiften för ansökan är 320 kronor och betalas in via bankgiro innan du skickar in din ansökan.

Så betalar du avgiften på din bank

Avgiften för att ansöka om skyddad yrkestitel är 320 kronor. Betala in avgiften till bankgiro 790-3750. Skriv ditt personnummer i meddelanderutan i formatet ÅÅÅÅMMDDXXXX, alltså utan bindestreck eller mellanslag.

Om du inte har något svenskt personnummer, så skriver du in ditt samordningsnummer i formatet ÅÅÅÅMMDDXXXX, utan bindestreck eller mellanslag.

Om du inte har svenskt personnummer eller samordningsnummer, så skriver du in ditt födelsedatum i formatet ÅÅÅÅMMDD och ditt namn i formatet namnefternamn, utan bindestreck eller mellanslag.

Tänk på att även om någon annan gör inbetalningen åt dig är det ändå dina personuppgifter som ska fyllas i (personnummer, samordningsnummer eller födelsedatum samt namn).

Bevis om skyddad yrkestitel

Om du inte har e-legitimation (Bank-id), så kan du ansöka via webbformulär. Då meddelas ditt beslut via mejl. Ansökningsprocessen kan ta något längre tid än om du ansöker via e-tjänst.

Ansök via webbformulär


Ansökningsblankett

Om du inte har möjlighet att använda e-tjänst eller webbformulär, så kan du ansöka via ansökningsblankett, som du skickar via post. Då tar ansökningsprocessen längre tid än både för e-tjänst och webbformulär. Ladda ner och skriv ut ansökningsblanketten:

Blankett för ansökan om skyddad yrkestitel

Hur får jag mitt beslut från Socialstyrelsen?

Ansökan via e-tjänst

Om du har ansökt via e-tjänst, så är det där du får ditt beslut. Du får ett meddelande när beslutet finns att läsa i e-tjänsten. Du som har fått ansökan godkänd, får också beviset om skyddad yrkestitel via e-tjänsten. Om du vill spara beviset måste du ladda ner det. Kom ihåg att göra det inom 90 dagar, eftersom ditt konto i e-tjänsten raderas därefter.

Observera att du som har fått beslut om rätt att använda den skyddade yrkestiteln, finns registrerad i HOSP-registret (Socialstyrelsens register över hälso- och sjukvårdspersonal). Oavsett om du har laddat ner ditt bevis eller inte, så är det registreringen i HOSP-registret som är det viktiga. Det är där arbetsgivare kan kontrollera att den som till exempel söker ett jobb har rätt att använda titeln undersköterska.

Ansökan via webbformulär

Om du har ansökt via webbformulär eller ansökningsblankett, så får du beslutet via mejl i första hand. Vi kommer att skicka ut mejl som innehåller länk, ett så kallat säkert mejl. Länken är aktiv i 30 dagar.

Observera att du som fått beslut om rätt att använda den skyddade yrkestiteln, finns registrerad i HOSP-registret (Socialstyrelsens register över hälso- och sjukvårdspersonal). Oavsett om du har laddat ner ditt bevis eller inte, så är det registreringen i HOSP-registret som är det viktiga. Det är där arbetsgivare kan kontrollera att den som till exempel söker ett jobb har rätt att använda titeln undersköterska.

Om säkra mejl

Om ett mejl innehåller andra personuppgifter än ditt namn, så skickar vi ett så kallat konfidentiellt meddelande till dig via mejl. Du får då ett mejl med en länk. Du klickar på länken för att komma till ditt meddelande.

Du kan öppna meddelandet på dator, mobil eller annan enhet. När du vill stänga ner, så är det viktigt att du loggar ut från meddelandet och följer instruktionerna, i stället för att stänga genom att trycka på krysset. Då kan du öppna meddelandet flera gånger.

Meddelandet ligger kvar i 30 dagar. Du kan spara hela meddelandet och den bifogade filen din dator, mobil eller annan enhet.

3. Vanliga frågor

Hade du betalningsproblem den 1 juli?

Under några timmar på lördagen hade många sökanden problem med betalningsfunktionen. Strax efter lunch var problemet avhjälpt.

Om du har fått ett bekräftelsemejl kan du vara trygg med att ansökan har kommit in och registrerats. Det här kan man också kontrollera på ”Mina sidor” i e-tjänsten. 

Om du fick avgiften återbetald behöver du betala in den igen. Handläggningsprocessen kommer inte att stoppas, men däremot kan du inte få ditt bevis utfärdat förrän avgiften är betald.

  • Avgiften för att ansöka om skyddad yrkestitel är 320 kronor.
  • Betala in avgiften till bankgiro 790-3750.
  • Skriv ditt personnummer i meddelanderutan i formatet ÅÅÅÅMMDDXXXX, alltså utan bindestreck eller mellanslag.
  • Logga in i Socialstyrelsens e-tjänst och ladda upp ett kvitto på betalningen.
    • Du kan till exempel ta en skärmbild på beloppet som har dragits från ditt konto, som tydligt visar summa och betalningsmottagare.
    • Spara skärmbilden och ladda upp filen i e-tjänsten.
Hur får jag tag på mina betyg?

Om du inte har kvar dina betyg, så kan du kontakta den skola där du gick och be dem skicka betygen till dig. Om du är utbildad på komvux, kontakta den kommun där du utbildade dig. Om du har en utbildning från universitet eller högskola, så kan du ladda ner dina betyg i Ladok. Om du har en annan utbildning, ta kontakt med skolan. Om skolan inte har kvar dina betyg ska du vända dig till Stadsarkivet i den kommun där du gick i skolan.

Hur laddar jag upp mina betyg och intyg?

Om du har betygen digitalt på datorn eller i mobilen

Om du har betygen sparade på datorn, till exempel i en pdf-fil eller som ett foto, klickar du på "Ladda upp" och väljer rätt fil. 

Om du har betygen i pappersformat

Om du har dina betyg i pappersformat, så kan du skanna in dina betyg med en skanner. Då skapas en digital kopia av betygen som du kan spara på datorn, på ett USB-minne eller skicka till din e-post. Ladda sedan upp den skannade filen. ​Om du inte har en skanner på din arbetsplats, kan det finnas på allmänna bibliotek. 

Du kan också fota av betygen med din mobilkamera, men då är det viktigt att bilden är tydlig. Om du använder mobilen när du gör din ansökan, så väljer du rätt bild och laddar upp. Om du använder datorn när du gör din ansökan, så kan du skicka bilden från mobilen till din e-post. Logga in på din e-post på datorn och spara bilden. Välj sedan bilden när du ska ladda upp din fil. 

Vad menas med "närliggande yrke"?

Ett närliggande yrke kan vara t.ex. vårdbiträde, stödassistent, stödpedagog, stödbiträde, skötare, vårdare, personlig assistent, boendestödjare och behandlingsassistent.

Hur lång tid kommer det att ta att handlägga ansökningarna?

Socialstyrelsen arbetar för att handläggningsprocessen ska vara så smidig och effektiv som möjligt, men i dagsläget är det svårt att veta hur det kommer att se ut initialt. Det beror på hur många som söker samtidigt och hur komplexa ansökningarna är att hantera. Vi hanterar ansökningarna i turordning – vi beviljar inte förtur och ger inte förhandsbesked. Sannolikt kommer det att ta längre tid i början av ansökningsperioden om många ansöker samtidigt, även om vi har en god beredskap för att ta emot många ansökningar.

Målet är att handläggningen på sikt ska ta lika lång tid som i våra legitimationsärenden. Handläggningstiden för dessa ser lite olika ut beroende på om den sökande är utbildad i Sverige eller i ett annat land, eftersom processerna ser olika ut. Om du är utbildad i Sverige är målet att handläggningen högst ska ta en månad, och om du är utbildad utanför Sverige högst tre månader.

Om vi behöver begära kompletterande uppgifter, blir handläggningstiden längre. Om du missar att skicka in till exempel intyg eller andra uppgifter som behövs för att göra en korrekt bedömning, så tar Socialstyrelsen kontakt med dig och ber om en komplettering.

Vad menas med säkert mejl?

Om ett mejl innehåller andra personuppgifter än ditt namn, så skickar vi ett så kallat konfidentiellt meddelande till dig via mejl. Du får då ett mejl med en länk. Du klickar på länken för att komma till ditt meddelande.

Du kan öppna meddelandet på dator, mobil eller annan enhet. När du vill stänga ner, så är det viktigt att du loggar ut från meddelandet och följer instruktionerna, i stället för att stänga genom att trycka på krysset. Då kan du öppna meddelandet flera gånger.

Meddelandet ligger kvar i 30 dagar. Du kan spara hela meddelandet och den bifogade filen din dator, mobil eller annan enhet.

Har du frågor om hur du ska ansöka?

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdag–fredag, klockan 9–11
E-post: fragoromUSK@socialstyrelsen.se

Har du frågor om din pågående ansökan?

Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan kan du kontakta våra utredare. Tänk på att alltid uppge ditt ärendenummer (diarienummer). 

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdag–fredag, klockan 9–11
E-post: socialstyrelsen-usk@socialstyrelsen.se

Hjälp med e-tjänsten

Om du har tekniska problem med vår e-tjänst: mejla support-etjanst@socialstyrelsen.se.

Publicerat: