Sjukhusfysiker utbildad utanför EU och EES med minst tre yrkesår inom EU eller EES
För att kunna få en svensk legitimation behöver du
- visa att du har rätt yrkeskvalifikationer för ditt yrke
- ha nödvändiga språkkunskaper i svenska, danska eller norska (gäller även om du är medborgare i Sverige, Danmark, Finland eller Norge)
- ha svenskt personnummer eller samordningsnummer.
1. Ansök om legitimation
Så här gör du
Du kan ansöka via vårt webbformulär eller via blankett som du skickar med post till oss. Välj ett av sätten och följ instruktionerna under respektive flik.
Ansökan ska innehålla
- ett kontoutdrag eller bild som visar att du har betalat avgiften
- en kopia på giltig id-handling, till exempel en kopia på första sidan i ditt giltiga pass eller en kopia på ett nationellt id-kort
- en kopia och översättning av dokument om namnbyte om du har bytt namn efter att du gått din utbildning
- en kopia av ditt intyg eller betyg om språkkunskaper.
Skicka också med kopior och översättningar av
- ditt examensbevis
- ett intyg som inte är äldre än tre månader som visar att du inte har förbjudits att utöva yrket, till exempel Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status (Om det inte finns något register som du kan få ett sådant intyg ifrån, skicka då ett intyg med uppgift från landets straffregister.)
- ett intyg som bekräftar att du har jobbat i minst tre år i ett EU- eller EES-land och uppfyller de krav som finns i artikel 3.3 i EU-direktiv 2005/36/EG (pdf)
- ett dokument från skolan eller högskolan där du är utbildad som beskriver vilka kurser du har gått, vad de har innehållit och hur långa de har varit.
Om varken ditt yrke eller din utbildning är reglerad i landet där du är utbildad, behöver du skicka in ett tjänstgöringsintyg som visar att du har jobbat i ditt yrke under minst ett av de senaste tio åren i ett eller flera EU- eller EES-länder. Det kan du göra till exempel genom att skicka in ett eller flera tjänstgöringsintyg med din ansökan. Skicka in intygen som kopior, både översatta och på originalspråk.
Fyll i din mejladress
Vi mejlar legitimationsbeviset till dig. Du behöver fylla i din mejladress i ansökningsformuläret för att du ska kunna få beslutet via mejl. Om du inte har fyllt i din mejladress skickar vi beslutet via vanlig post.
Ansökan ska innehålla
- ett kontoutdrag eller bild som visar att du har betalat avgiften
- en kopia på giltig id-handling, till exempel en kopia på första sidan i ditt giltiga pass eller en kopia på ett nationellt id-kort
- en kopia och översättning av dokument om namnbyte om du har bytt namn efter att du gått din utbildning
- en kopia av ditt intyg eller betyg om språkkunskaper.
Skicka också med kopior och översättningar av
- ditt examensbevis
- ett intyg som inte är äldre än tre månader som visar att du inte har förbjudits att utöva yrket, till exempel Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status (Om det inte finns något register som du kan få ett sådant intyg ifrån, skicka då ett intyg med uppgift från landets straffregister.)
- ett intyg som bekräftar att du har jobbat i minst tre år i ett EU- eller EES-land och uppfyller de krav som finns i artikel 3.3 i EU-direktiv 2005/36/EG (pdf)
- ett dokument från skolan eller högskolan där du är utbildad som beskriver vilka kurser du har gått, vad de har innehållit och hur långa de har varit.
Om varken ditt yrke eller din utbildning är reglerad i landet där du är utbildad, behöver du skicka in ett tjänstgöringsintyg som visar att du har jobbat i ditt yrke under minst ett av de senaste tio åren i ett eller flera EU- eller EES-länder. Det kan du göra till exempel genom att skicka in ett eller flera tjänstgöringsintyg med din ansökan. Skicka in intygen som kopior, både översatta och på originalspråk.
Fyll i din mejladress
Vi mejlar legitimationsbeviset till dig. Du behöver fylla i din mejladress i ansökningsformuläret för att du ska kunna få beslutet via mejl. Om du inte har fyllt i din mejladress skickar vi beslutet via vanlig post.
Ladda ner och skriv ut ansökningsblanketten
Ansökan om legitimation för dig som är utbildad inom EU eller EES (pdf)
Skicka ansökan till:
Socialstyrelsen
Behörighet
106 30 Stockholm
2. Du behöver kunna svenska, danska eller norska
För att kunna få en svensk legitimation behöver du också visa att du har språkkunskaper i svenska, danska eller norska. Det gäller även om du är medborgare i Sverige, Danmark, Finland eller Norge. Skicka ditt betyg eller intyg om dina språkkunskaper tillsammans med ansökan.
Om du ännu inte har de språkkunskaper som krävs för legitimation har du möjligheten att ansöka om ett erkännande av dina yrkeskvalifikationer.
Läs mer om erkännande av yrkeskvalifikationer
Blankett för bedömning av språkkunskaper (pdf)
3. Vanliga frågor
Har du frågor om hur du ska ansöka?
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: fragoromansokan@socialstyrelsen.se
Har du frågor om din pågående ansökan?
Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer).
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se