Steg 1: Få din utbildning granskad
Så här gör du
Du behöver ansöka om att få din utbildning granskad. Det gör du genom att fylla i en ansökningsblankett och skicka in ett antal dokument till oss. Skicka inte in dina original till oss. Om vi behöver ta del av dem får du ett meddelande om det.
Ansökan ska innehålla
- en ifylld ansökningsblankett (Ansökan om granskning av utbildning utanför EU och EES)
- en kopia på första sidan i ditt giltiga pass eller en kopia av ditt giltiga svenska id-kort.
Skicka också med kopior av följande intyg, både på originalspråk och översatta till svenska eller engelska
- kopia av ett intyg om avslutad utbildning, till exempel ett examensbevis
- kopia av ett intyg som beskriver vilka kurser du har läst och hur lång din utbildning var
- kopia av ett intyg om namnbyte om du har bytt namn efter att du har gått din utbildning.
Om du vill ha en bekräftelse på att vi har registrerat din ansökan, måste du ange din mejladress i ansökningsblanketten.
Ladda ner och skriv ut ansökningsblanketten
Blankett för ansökan om granskning av utländsk utbildning (pdf)
Skicka den ifyllda ansökan tillsammans med alla intyg till:
Socialstyrelsen
Behörighet
106 30 Stockholm
Du kan även skicka din ansökan via e-post. Alla bilagor ska då vara i PDF-format.
Hur lång tid tar det?
Det tar cirka 3 månader att få din utbildning granskad. Vi mejlar dig när vi har fattat beslut.
Om säkra mejl
Om ett mejl innehåller andra personuppgifter än ditt namn, så skickar vi ett så kallat konfidentiellt meddelande till dig via mejl. Du får då ett mejl med en länk. Du klickar på länken för att komma till ditt meddelande.
Du kan öppna meddelandet på dator, mobil eller annan enhet. När du vill stänga ner, så är det viktigt att du loggar ut från meddelandet och följer instruktionerna, i stället för att stänga genom att trycka på krysset. Då kan du öppna meddelandet flera gånger.
Meddelandet ligger kvar i 30 dagar. Du kan spara hela meddelandet och den bifogade filen din dator, mobil eller annan enhet.
Vanliga frågor
Har du frågor om hur du ska ansöka?
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–10
E-post: fragoromansokan@socialstyrelsen.se
Har du frågor om din pågående ansökan?
Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer).
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–10
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se