Specialistsjuksköterska utbildad inom EU eller EES
1. Först svensk legitimation, sen rätt att kalla dig specialistsjuksköterska
Du som vill jobba som specialistsjuksköterska i Sverige måste först ha svensk legitimation som sjuksköterska och sen kan du ansöka om rätt att kalla dig specialistsjuksköterska. Yrkestiteln är skyddad. Det innebär att bara den som har rätt att kalla sig specialistsjuksköterska får kalla sig det.
2. Så här ansöker du
Ansök via vår e‑tjänst genom att legitimera dig med e‑legitimation (Bank‑id). I e‑tjänsten kan du betala ansökningsavgiften direkt. Om du inte har Bank‑id, så kan du ansöka via webbformulär, men då behöver du betala innan du ansöker och även styrka din identitet genom att bifoga en kopia av din identitetshandling.
Ansökan ska innehålla
(Bifogade filer ska vara i digital form i pdf-format.)
- ditt examensbevis
- bilagor till ditt examensbevis (till exempel Diploma Supplement)
- intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status)
- intyg om namnbyte om du har bytt namn efter att du har gått utbildningen (till exempel vigselbevis)
- tjänstgöringsintyg (i vissa fall krävs tjänstgöringsintyg).
Översättning
Dokument som inte är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.
Ansökan ska innehålla
(Bifogade filer ska vara i digital form i pdf-format.)
- ett kontoutdrag eller kvitto som visar att ansökningsavgiften är betald
- en kopia av giltig svensk id-handling eller en kopia av ditt giltiga pass
- ditt examensbevis
- bilagor till ditt examensbevis (till exempel Diploma Supplement)
- intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status)
- intyg om namnbyte, om du har bytt namn efter att du har gått utbildningen (till exempel vigselbevis)
- tjänstgöringsintyg (i vissa fall krävs tjänstgöringsintyg, läs mer nedan).
Översättning
Dokument som inte är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.
Ansökningsblankett
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänst eller webbformulär, så kan du ansöka via ansökningsblankett, som du skickar via post. Då tar ansökningsprocessen längre tid än både för e-tjänst och webbformulär. Ladda ner och skriv ut ansökningsblanketten:
Blankett för ansökan om rätt att kalla sig specialistsjuksköterska (pdf)
3. Vanliga frågor
Har du frågor om hur du ska ansöka?
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se
Har du frågor om din pågående ansökan?
Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer).
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se