Specialistsjuksköterska utbildad inom EU eller EES

Om du är specialistsjuksköterska utbildad inom EU eller EES kan du ansöka om rätt att kalla dig specialistsjuksköterska enligt anvisningarna på den här sidan.

1. Först svensk legitimation, sen rätt att kalla dig specialistsjuksköterska

Du som vill jobba som specialistsjuksköterska i Sverige måste först ha svensk legitimation som sjuksköterska och sen kan du ansöka om rätt att kalla dig specialistsjuksköterska. Yrkestiteln är skyddad. Det innebär att bara den som har rätt att kalla sig specialistsjuksköterska får kalla sig det.

Till Ansökan om legitimation

2. Så här ansöker du

Ansök via vår e‑tjänst genom att legitimera dig med e‑legitimation (Bank‑id). I e‑tjänsten kan du betala ansökningsavgiften direkt. Om du inte har Bank‑id, så kan du ansöka via webbformulär, men då behöver du betala innan du ansöker och även styrka din identitet genom att bifoga en kopia av din identitetshandling.

Ansökan ska innehålla

(Bifogade filer ska vara i digital form i pdf-format.)

  • ditt examensbevis
  • bilagor till ditt examensbevis (till exempel Diploma Supplement)
  • intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status)
  • intyg om namnbyte om du har bytt namn efter att du har gått utbildningen (till exempel vigselbevis)
  • tjänstgöringsintyg (i vissa fall krävs tjänstgöringsintyg).

Översättning

Dokument som inte är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.

Intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status)

För att du ska ha rätt till prövning, behöver Socialstyrelsen veta att du är behörig att utöva det aktuella yrket i ett annat EU- eller EES-land eller Schweiz. Du kan styrka detta genom att skicka in ett intyg som bekräftar att du har rätt att utöva yrket och att du inte har förbjudits att utöva yrket – ett intyg om aktuell behörighet (Certificate of Good Standing eller Certificate of Current Professional Status).

Intyget ska

  • bekräfta att din behörighet inte har begränsats på grund av yrkesmässig försummelse eller brottslig handling
  • vara max tre månader gammalt
  • innehålla information om dina personuppgifter
  • vara utfärdat av behörig myndighet i ditt utbildningsland. Vänligen notera att ditt universitet inte är behörig myndighet.

För information om behöriga myndigheter, se Regulated Professions Database.

Om du inte kan få ett intyg om aktuell behörighet

Om det inte finns något register för ditt yrke i ditt utbildningsland, och det därför inte är möjligt att få ett intyg om aktuell behörighet, behöver du istället skicka ett intyg med uppgift från landets straffregister.

Tjänstgöringsintyg

I dessa fall är tjänstgöringsintyg obligatoriskt

Om varken ditt yrke eller din utbildning är reglerade i landet där du är utbildad, behöver du skicka in ett tjänstgöringsintyg som visar att du har jobbat i ditt yrke under minst ett av de senaste tio åren i ett eller flera EU- eller EES-länder. Det kan du göra till exempel genom att skicka in ett eller flera tjänstgöringsintyg med din ansökan. Skicka in intygen som kopior, både översatta och på originalspråk.

Tjänstgöringsintyget ska

  • ange din tjänstetitel
  • vara daterat och undertecknat av din arbetsgivare
  • innehålla information om anställningsform, omfattning och vilka arbetsuppgifter du har utfört.

Observera att ett anställningsavtal inte är tillräckligt!

I dessa fall är tjänstgöringsintyg frivilligt

Om du har yrkeslivserfarenhet kan det påverka bedömningen av dina yrkeskvalifikationer. Det kan därför vara bra att skicka in tjänstgöringsintyg tillsammans med din ansökan.

3. Vanliga frågor

Hur begär jag ut intyg från en myndighet?

Kontakta den behöriga myndigheten i det EU- eller EES-land där du har utbildat dig eller senast jobbat i ditt yrke för att begära ut intygen som visar att

  • du uppfyller kraven i EU-direktivet
  • du inte har förbjudits att utöva ditt yrke.

Vet du inte vilken myndighet du kan kontakta, sök i Regulated professions database hos Europeiska kommissionen.

Vilka regler gäller för översättning av dokument?

Dokument som är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver inte översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.

Har du frågor om hur du ska ansöka?

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

Har du frågor om din pågående ansökan?

Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer). 

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

Publicerat: