Specialistsjuksköterska utbildad inom EU eller EES

Om du är specialistsjuksköterska utbildad inom EU eller EES kan du ansöka om rätt att kalla dig specialistsjuksköterska enligt anvisningarna på den här sidan. Här finns också anvisningar för dig som har fått din specialistutbildning erkänd i ett EU- eller EES-land och har jobbat där i minst tre år som specialistsjuksköterska.

1. Först svensk legitimation, sen rätt att kalla dig specialistsjuksköterska

Du som vill jobba som specialistsjuksköterska i Sverige måste ha svensk legitimation som sjuksköterska och rätt att kalla dig specialistsjuksköterska. Yrkestiteln är skyddad. Det innebär att bara den som har rätt att kalla sig specialistsjuksköterska får kalla sig specialist i sin specialitet.

Du kan ansöka om både legitimation och rätten att kalla dig specialistsjuksköterska samtidigt.

2. Så här ansöker du

Du kan ansöka genom att

  • fylla i vårt webbformulär
  • skicka in en ifylld ansökningsblankett och dina dokument på papper.

 


Ansök via webbformulär

 

Blankett för ansökan om rätt att få kalla sig specialistsjuksköterska

 

Du ansöker genom att betala avgiften, fylla i webbformuläret eller ansökningsblanketten och skicka in den tillsammans med de dokument som krävs.

Om du ansöker via ansökningsblankett kan du skicka in ansökan via post eller mejl. Tänk på att spara ner blanketten innan du börjar fylla i den om du vill skicka den via mejl, och bifoga gärna dina skannade dokument i pdf-format.

Du som vill ansöka om rätt att kalla dig specialistsjuksköterska samtidigt som du ansöker om legitimation som sjuksköterska ska skicka med de dokument som krävs tillsammans med din ansökan om legitimation.

På blanketten ser du vilka specialiteter du kan ansöka om.

Betala ansökningsavgiften när du skickar in ansökan

Avgiften för att ansöka om rätt att kalla dig specialistsjuksköterska är 990 kronor. Om du betalar i en annan valuta, var noga med att du betalar exakt rätt belopp i svenska kronor. Tänk på att växelkursen varierar från dag till dag. Betala in avgiften till bankgiro 790-3750 samtidigt som du skickar in din ansökan. Om du betalar din avgift från utlandet, betala till IBAN: SE3612000000012810104980, SWIFT: DABASESX.

Skriv ditt personnummer i meddelanderutan i formatet ååååmmddxxxx, alltså utan bindestreck eller mellanslag. Om du inte har något svenskt personnummer skriver du in ditt födelsedatum i formatet ååååmmdd och ditt namn i formatet namnefternamn. Tänk på att även om någon annan gör inbetalningen åt dig är det ändå ditt personnummer som ska fyllas i.

Skicka in ansökan

Ansök via webbformuläret eller fyll i en ansökningsblankett om rätt att kalla dig specialistsjuksköterska.

Skicka med kopior och översättningar av följande i din ansökan:

  • ett kontoutdrag eller en bild som visar att du har betalat ansökningsavgiften
  • giltig id-handling (t.ex. en kopia på första sidan i ditt giltiga pass eller en kopia på ett nationellt id-kort)
  • examensbevis från din specialistutbildning
  • intyg som visar din utbildningsnivå enligt artikel 11 i EU-direktiv 2005/36/EG 
  • dokument från skolan eller högskolan där du är utbildad som beskriver vilka kurser som ingått i din specialistutbildning, vad de innehållit och hur långa de varit
  • dokument om namnbyte om du har bytt namn efter att du gått din utbildning (till exempel vigselbevis).

Du som är specialistutbildad utanför EU eller EES

Du som är specialistutbildad utanför EU och EES kan i vissa fall ansöka på samma sätt som de som är utbildade i EU eller EES. Det gäller dig som har fått dina yrkeskvalifikationer som specialistsjuksköterska erkända i ett EU- eller EES-land och har jobbat där i tre år som specialistsjuksköterska.

För att visa detta, skicka förutom dokumenten ovan med en kopia och översättning av

  • ett bevis om behörighet eller ett intyg om erkännande av din specialistutbildning
  • ett intyg som bekräftar att du har jobbat som specialistsjuksköterska i minst tre år i landet, och uppfyller de krav som finns i artikel 3.3 i EU-direktiv 2005/36/EG.

3. Vanliga frågor

Hur begär jag ut intyg från en myndighet?

Kontakta den behöriga myndigheten i det EU- eller EES-land där du har utbildat dig eller senast jobbat i ditt yrke för att begära ut intygen som visar att

  • du uppfyller kraven i EU-direktivet
  • du inte har förbjudits att utöva ditt yrke.

Vet du inte vilken myndighet du kan kontakta, sök i Regulated professions database hos Europeiska kommissionen.

Vilka regler gäller för översättning av dokument?

Dokument som är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver inte översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.

Behandling av personuppgifter

Din ansökan kommer delvis att hanteras digitalt hos Socialstyrelsen.

Läs mer om Socialstyrelsens behandling av personuppgifter

Har du frågor om hur du ska ansöka?

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: fragoromansokan@socialstyrelsen.se

Har du frågor om din pågående ansökan?

Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer). 

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

Publicerat: