Specialisttandläkare utbildad utanför EU och EES med minst tre yrkesår inom EU eller EES

Om du har fått din specialistutbildning utanför EU och EES, men har fått din specialistutbildning erkänd i ett EU- eller EES-land och har jobbat i det landet i minst tre år som specialisttandläkare, så ansöker du om bevis om specialistkompetens enligt anvisningarna på den här sidan.

1. Först svensk legitimation, sen bevis om specialistkompetens

Du som vill jobba som specialisttandläkare i Sverige måste ha svensk legitimation som tandläkare och svenskt bevis om specialistkompetens. Yrkestiteln är skyddad. Det innebär att bara den som har bevis om specialistkompetens får kalla sig specialist i sin specialitet.

OBS! Om du inte har svensk legitimation måste du ansöka om det först.

Till Ansökan om legitimation

2. Så här ansöker du

Ansök via vår e‑tjänst genom att legitimera dig med e‑legitimation (Bank‑id). I e‑tjänsten kan du betala ansökningsavgiften direkt. Om du inte har Bank‑id, så kan du ansöka via webbformulär, men då behöver du betala innan du ansöker och även styrka din identitet genom att bifoga en kopia av din identitetshandling.

Ansökan ska innehålla

(Bifogade filer ska vara i digital form i pdf-format.)

  • intyg om artikel 3.3, som bekräftar att du har jobbat i minst tre år i ett EU- eller EES-land och uppfyller de krav som finns i artikel 3.3 i EU-direktiv 2005/36/EG (pdf)
  • ditt specialistkompetensbevis
  • intyg om namnbyte, om du har bytt namn efter att du har gått utbildningen (till exempel vigselbevis).

Översättning

Dokument som inte är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.

Intyg om att din utbildning överensstämmer med EU-direktiv (Certificate of Conformity)

Vissa utbildningar inom EU kan i allmänhet erkännas automatiskt. För att Socialstyrelsen ska kunna erkänna dina yrkeskvalifikationer automatiskt behöver vi ett intyg som styrker din utbildning.

Intyget ska

  • bekräfta att din utbildning överensstämmer med EU-direktivet bilaga V, Direktiv 2005/36/EG
  • innehålla information om dina personuppgifter
  • vara utfärdat av behörig myndighet i ditt utbildningsland. Vänligen notera att ditt universitet inte är behörig myndighet.

För information om behöriga myndigheter, se Regulated Professions Database.

3. Vanliga frågor

Hur begär jag ut intyg från en myndighet?

Kontakta den behöriga myndigheten i det EU- eller EES-land där du har utbildat dig eller senast jobbat i ditt yrke för att begära ut intygen som visar att

  • du uppfyller kraven i EU-direktivet
  • du inte har förbjudits att utöva ditt yrke.

Vet du inte vilken myndighet du kan kontakta, sök i Regulated professions database hos Europeiska kommissionen.

Vilka regler gäller för översättning av dokument?

Dokument som är skrivna på svenska, norska, danska eller engelska behöver inte översättas. Översättningen kan göras i alla länder. Översättning innebär att en auktoriserad översättare översätter dina dokument till svenska eller engelska. Kammarkollegiet har ett register över auktoriserade översättare. Socialstyrelsen godtar också översättningar från Arbetsförmedlingen.

Har du frågor om hur du ska ansöka?

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

Har du frågor om din pågående ansökan?

Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan, så kan du kontakta oss. Uppge alltid ditt ärendenummer (diarienummer). 

Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, 9–11
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

Publicerat: