Sjukhusfysiker utbildad i Sverige
1. Ansök om yrkesexamen
Börja med att ansöka om sjukhusfysikerexamen vid din högskola eller ditt universitet. När du har fått din sjukhusfysikerexamen kan du ansöka om legitimation.
Vi kontrollerar alltid din examen mot Ladok. Det är därför viktigt att du inte ansöker om legitimation innan du har fått din examen. Att enbart ha avslutat alla kurser räcker inte. Om du ansöker innan du har fått din examen kommer handläggningstiden att bli längre.
2. Ansök om legitimation
Ansök via vår e-tjänst eller med pappersblankett.
Handläggningstid
Handläggningstiden är ungefär 3 veckor från det att vi har tagit emot din ansökan. Vi granskar ansökningarna i turordning och kan inte ge någon förtur. Handläggningstiden kan bli längre om vi behöver utreda ditt ärende mer, till exempel om din ansökan behöver kompletteras. Om vi behöver mer information från dig hör vi av oss.
Som ett sista steg innan vi beviljar legitimation gör vi alltid en sökning i Polisens belastningsregister. Om vi får träff i belastningsregistret blir handläggningstiden längre.
Ansökan ska innehålla
- ditt examensbevis i digital form (pdf, jpg eller jpeg) alternativt ett studieintyg eller ett ladokutdrag där det framgår att du har en examen.
Vi kontrollerar alltid din examen mot Ladok. Det är därför viktigt att du inte ansöker om legitimation innan du har fått din examen. Att enbart ha avslutat alla kurser räcker inte. Om du ansöker innan du har fått din examen kommer handläggningstiden att bli längre.
Betalning
Ansökningsavgiften är 870 kronor. Du betalar avgiften i e-tjänsten med bankkort eller Swish.
Legitimationsbevis
Om du har ansökt i vår e-tjänst får du beslutet i e-tjänsten. Du får ett mejl när ditt beslut är klart.
Ansökan ska innehålla
- en kopia på första sidan av ditt examensbevis, alternativt ett studieintyg eller ett ladokutdrag där det framgår att du har en examen
- en kopia på giltig id-handling.
Du behöver inte vidimera ditt examensbevis eller din id-handling.
Vi kontrollerar alltid din examen mot Ladok. Det är därför viktigt att du inte ansöker om legitimation innan du har fått din examen. Att enbart ha avslutat alla kurser räcker inte. Om du ansöker innan du har fått din examen kommer handläggningstiden att bli längre.
Betala ansökningsavgiften innan du skickar in din ansökan
Ansökningsavgiften är 870 kronor.
Betala in avgiften till bankgiro 790-3750.
Skriv ditt personnummer i meddelanderutan i formatet ÅÅÅÅMMDDXXXX, alltså utan bindestreck eller mellanslag. Tänk på att även om någon annan gör inbetalningen åt dig är det ändå ditt personnummer som ska fyllas i.
Legitimationsbevis
Om du har ansökt på papper får du beslutet via mejl. Du behöver fylla i din mejladress i ansökningsblanketten för att du ska kunna få beslutet via mejl. Om du inte har fyllt i din mejladress skickar beslutet via vanlig post.
3. Vanliga frågor
Har du frågor om hur du ska ansöka?
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, kl 9–11
E-post: fragoromansokan@socialstyrelsen.se
Har du frågor om din ansökan?
Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan kan du kontakta våra utredare. Tänk på att alltid uppge ditt ärendenummer (diarienummer).
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, kl 9–11
Hjälp med e-tjänsten
Om du har tekniska problem med vår e-tjänst: mejla support-etjanst@socialstyrelsen.se.