Naprapat utbildad i Sverige
1. Ansök om yrkesexamen
Börja med att ansöka om naprapatexamen vid din högskola eller ditt universitet. Först när du har fått din examen kan du påbörja din praktiska tjänstgöring.
2. Gör praktisk tjänstgöring
Du gör din praktiska tjänstgöring i två delar – hos en legitimerad naprapat och i den offentliga hälso- och sjukvården. I vilken ordning spelar ingen roll, och du kan dela upp tiden på flera olika ställen om du vill. Under din tjänstgöring ska du få en allsidig inblick i hur arbetet går till, erfarenhet av samarbete med annan vårdpersonal och få praktisk erfarenhet i yrket.
3. Ansök om legitimation
När du har fått din naprapatexamen och gjort din praktiska tjänstgöring kan du ansöka om legitimation.
Handläggningstid
Handläggningstiden är ungefär 3 veckor från det att vi har tagit emot din ansökan. Vi granskar ansökningarna i turordning och kan inte ge någon förtur. Handläggningstiden kan bli längre om vi behöver utreda ditt ärende mer, till exempel om din ansökan behöver kompletteras. Om vi behöver mer information från dig hör vi av oss.
Som ett sista steg innan vi beviljar legitimation gör vi alltid en sökning i Polisens belastningsregister. Om vi får träff i belastningsregistret blir handläggningstiden längre.
Ansökan ska innehålla
- ditt examensbevis i digital form (pdf, jpg eller jpeg) alternativt ett studieintyg eller ett ladokutdrag där det framgår att du har en examen
- intyg över din praktiska tjänstgöring hos legitimerad naprapat (pdf) i digital form (pdf, jpg eller jpeg)
- intyg över din praktiska tjänstgöring inom offentlig hälso- och sjukvård (pdf) i digital form (pdf, jpg eller jpeg).
Betalning
Ansökningsavgiften är 2 900 kronor. Du betalar avgiften i e-tjänsten med bankkort eller Swish.
Legitimationsbevis
Om du har ansökt i vår e-tjänst får du beslutet i e-tjänsten. Du får ett mejl när ditt beslut är klart.
Ansökan ska innehålla
- en kopia på första sidan av ditt examensbevis, alternativt ett studieintyg eller ett ladokutdrag där det framgår att du har en examen
- en kopia på giltig id-handling
- intyg över din praktiska tjänstgöring hos legitimerad naprapat, i original eller en tydlig fotokopia av det
- intyg över din praktiska tjänstgöring inom offentlig hälso- och sjukvård, i original eller en tydlig fotokopia av det.
Du behöver inte vidimera ditt examensbevis eller din id-handling.
Betala ansökningsavgiften innan du skickar in ansökan
Ansaökningsavgiften är 2 900 kronor.
Betala in avgiften till bankgiro 790-3750.
Skriv ditt personnummer i meddelanderutan i formatet ÅÅÅÅMMDDXXXX, alltså utan bindestreck eller mellanslag. Tänk på att även om någon annan gör inbetalningen åt dig är det ändå ditt personnummer som ska fyllas i.
Legitimationsbevis
Legitimationsbeviset skickas digitalt via e-post i första hand. Om du har ansökt på papper får du beslutet via mejl. Du behöver fylla i din mejladress i ansökningsblanketten för att du ska kunna få beslutet via mejl. Om du inte har fyllt i din mejladress skickar beslutet via vanlig post.
4. Vanliga frågor
Har du frågor om hur du ska ansöka?
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, kl 9–11
E-post: fragoromansokan@socialstyrelsen.se
Har du frågor om din ansökan?
Om du har skickat in en ansökan och har frågor om din ansökan kan du kontakta våra utredare. Tänk på att alltid uppge ditt ärendenummer (diarienummer).
Telefon: 075-247 30 00
Telefontider: tisdagar och torsdagar, kl 9–11
Hjälp med e-tjänsten
Om du har tekniska problem med vår e-tjänst: mejla support-etjanst@socialstyrelsen.se.