Tandläkare

Tandläkare Christel fre, 05/12/2017 - 15:09

Ansök först om din yrkesexamen

Börja med att ansöka om tandläkarexamen vid din högskola eller ditt universitet.

Ansök sedan om legitimation

När du har fått din tandläkarexamen kan du ansöka om legitimation.

Din arbetsgivare ansöker om ditt särskilda förordnande

Innan du har fått din tandläkarlegitimation kan du jobba som tandläkare om du har ett särskilt förordnande. 

Särskilt förordnande är ett tillfälligt tillstånd att jobba i yrket under en begränsad tid hos en specifik arbetsgivare. Din arbetsgivare ansöker om det hos oss. 

Stegtitel
Vägen till legitimation
Vikt
21
Information om yrke


För att kunna skicka in din ansökan via e-tjänsten behöver du

  • ditt examensbevis i digital form (pdf, jpg eller jpeg)
  • betala ansökningsavgiften här i e-tjänsten.

Läs mer om ansökningsprocessen på sidorna om tandläkare.

Yrkes id
100021
Beskriv handlingar at ladda upp

Ladda upp dokument

Ansökningskostnad
700SEK
Senast uppdaterad: 2017-06-01

Ansök om legitimation

Ansök om legitimation Karl mån, 05/22/2017 - 10:52

När kan du skicka in din ansökan?

Du kan skicka in din ansökan när du har fått din tandläkarexamen.

Du kan ansöka på olika sätt


Du kan också ansöka genom att skicka in en ifylld ansökningsblankett och dina dokument på papper.

Blankett för ansökan om legitimation

Så här ansöker du hos oss

Du ansöker genom att betala avgiften, fylla i ansökan i e-tjänsten eller på blanketten och skicka in den tillsammans med de dokument som krävs.

Betala ansökningsavgiften när du skickar in din ansökan

Avgiften för att ansöka om legitimation är 700 kronor. Betala inte avgiften i förväg om du vill ansöka via vår e-tjänst. Då betalar du samtidigt som du är inloggad och gör din ansökan.

Du som ansöker på papper ska betala in avgiften till bankgiro 790-3750 samtidigt som du skickar in din ansökan. Skriv ditt personnummer i meddelanderutan i formatet ååååmmddxxxx, alltså utan bindestreck eller mellanslag. Tänk på att även om någon annan gör inbetalningen åt dig är det ändå ditt personnummer som ska fyllas i, och att du betalar exakt rätt belopp om du betalar avgiften från ett annat land än Sverige.

Skicka in ansökan

När du skickar in din ansökan, skicka med

Om du ansöker på papper ska du också skicka med en kopia på giltig id-handling.

Du behöver inte vidimera ditt examensbevis eller din id-handling.

Du får automatiskt förskrivningsrätt

När vi har fattat beslut om din legitimation får du automatiskt förskrivningsrätt. Du behöver alltså inte ansöka om det. 

Väntetid
Senast uppdaterad: 2017-08-29

Vad händer med din ansökan?

Vad händer med din ansökan? Karl mån, 05/22/2017 - 10:54

Din ansökan granskas i datumordning

När din ansökan kommit in till oss får du en automatisk bekräftelse om du fyllt i din e-postadress. Vi granskar ansökningarna i datumordning. Om din ansökan inte är komplett kontaktar vi dig.

Som ett sista steg gör vi alltid en sökning i Polisens belastningsregister.

Snabbare med komplett ansökan

För att du ska få ditt beslut så fort som möjligt är det viktigt att du skickar med alla dokument från början när du ansöker.

Du får beslutet med post eller i e-tjänsten

Om du har ansökt i vår e-tjänst får du beslutet i e-tjänsten. Du får ett e-postmeddelande när ditt beslut är klart.

Har du ansökt på papper får du beslutet med vanlig post. 

Om du får legitimation läggs den också in i Socialstyrelsens register över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP).

Väntetid
Senast uppdaterad: 2017-09-29

Intyg om legitimation

Intyg om legitimation Karl mån, 05/22/2017 - 10:55

Om du vill ha en kopia på din legitimation

För att visa att du är legitimerad kan du beställa ett intyg över din legitimation. Intyget kan du få digitalt eller på papper.

Få ditt intyg digitalt

Om du vill ha ditt intyg digitalt kan du eller arbetsgivaren mejla ditt namn och personnummer till registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal, HOSP. Du får intyget inom två veckor. Under vissa perioder kan det dröja längre.

Få ditt intyg på papper

Om du vill ha ditt intyg på papper kan du eller arbetsgivaren mejla följande uppgifter till Socialstyrelsen:

Det kan ta upp till 4 veckor att få intyget.

Senast uppdaterad: 2018-05-14

Ansök om bevis om specialistkompetens

Ansök om bevis om specialistkompetens Susanne Blomkvist fre, 05/24/2019 - 11:55

Från och med den 1 juni 2018 gäller nya bestämmelser för tandläkarnas specialiseringstjänstgöring (ST). Alla som har fått sin tandläkarlegitimation från och med den 1 juni 2018 ska ansöka om specialistkompetensbevis enligt det nya regelverket.

Övergångsregler

Om du har påbörjat din ST före den 1 juni 2018 så har du möjlighet att fullfölja den utifrån det gamla regelverket (SOSFS 1993:4) fram till den 31 maj 2023. Men du kan också ansöka enligt det nya regelverket (HSLF-FS 2017:77). För att du ska kunna göra det måste samtliga krav i de nya föreskrifterna och i målbeskrivningen för specialiteten vara uppfyllda. En ansökan enligt HSLF-FS 2017:77 ska alltid göras på de intyg som tillhör den författningen. Läs mer om målbeskrivningar, anvisningar och frågor och svar för respektive regelverk under respektive rubrik här på sidan. Du hittar också de intyg som krävs för att ansöka om specialistkompetensbevis.

Ansök om specialistkompetens enligt de gamla reglerna (SOSFS 1993:4)

Om du har påbörjat din ST före den 1 juni 2018 har du möjlighet att fullfölja den enligt det gamla regelverket fram till den 31 maj 2023.

Skicka in följande handlingar som original till Socialstyrelsen:

Betala ansökningsavgiften på 2 300 kronor

Betala in ansökningsavgiften på Bankgirokonto 790-3750.Observera att i meddelanderutan ska du enbart skriva personnummer (utan bindestreck eller mellanslag), inget annat.

Övrig information

Socialstyrelsens intyg ska skickas in som original. Andra intyg, till exempel utländska diplom, som du bifogar till ansökan ska skickas in som kopior. Specialistkompetensbeviset gäller från samma datum som Socialstyrelsen fattar beslut om att bevilja din ansökan. Beviset är en originalhandling som enbart utfärdas en gång. Om du skulle tappa bort beviset kan du få en bekräftelse på din behörighet i form av intyg.

Socialstyrelsen har inte längre bemyndigande att godkänna kliniker för specialiseringstjänstgöring. Som en följd av detta har Socialstyrelsen tagit fram en ny ansökningsblankett för ansökan om specialistkompetens.

Blankett för ansökan om specialistkompetens för tandläkare

Frågor och svar

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna om tandläkarnas ST. Klicka på länken nedan och välj den frågekategori som din fråga gäller.

Frågor och svar om tandläkarnas ST

Ansök om specialistkompetens enligt de nya reglerna (HSLF-FS 2017:77)

Om du har påbörjat din ST efter den 1 juni 2018 ska du ansöka om specialistkompetensbevis enligt det nya regelverket.

Ladda ner anvisningar

Ny specialitet

I de nya reglerna finns en ny specialitet: orofacial medicin.

Skicka in följande handlingar som original till Socialstyrelsen:

Betala ansökningsavgiften på 2 300 kronor

Betala in ansökningsavgiften på Bankgirokonto 790-3750. Observera att i meddelanderutan ska du enbart skriva personnummer (utan bindestreck eller mellanslag), inget annat.

Övrig information

Socialstyrelsens intyg ska skickas in som original. Andra intyg, till exempel utländska diplom, som du bifogar till ansökan ska skickas in som kopior. Specialistkompetensbeviset gäller från samma datum som Socialstyrelsen fattar beslut om att bevilja din ansökan. Beviset är en originalhandling som enbart utfärdas en gång. Om du skulle tappa bort beviset kan du få en bekräftelse på din behörighet i form av intyg.

Frågor och svar

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna om tandläkarnas ST. Klicka på länken nedan och välj den frågekategori som din fråga gäller.

Frågor och svar om tandläkarnas ST

Senast uppdaterad: 2019-08-20